Show cart

Paddling i påskveckan

Påskpaddling i Haverdal
Påskpaddling i Haverdal.

Det började problematiskt – ett vattenfyllt akterutrymme ute i Malmö yttre hamn gav Göran och Håkan tillfälle att praktisera räddning och bogsering i realistiska förhållanden.

Jag vet egentligen inte riktigt vad som hände, men konsekvensen blev att aktra luckan öppnade sig på väg ut i sundet, och med vattenfyllt akterskepp ställde sig min Black Pearl i 45 graders vinkel och sittbrunnssargen under vatten. Stabiliteten försvann helt och kajaken blev omöjlig att manövrera. Jag hängde mig på Håkans däck och Göran lyckades få på luckan igen – mest för att den inte skulle försvinna om säkringslinan hade gått av. Därefter bogsering in till strandkanten (det finns en liten strandremsa innanför hamnpiren) för tömning och försök att reda ut anledningen.

Det finns flera möjliga förklaringar. Jag kan ha satt på luckan lite slarvigt. Det lilla (0,5 mm) tryckutjämningshålet i akterskottet kan ha blivit igensatt och att luckan därför tryckts av när solen värmt upp det svarta däcket. Det kan ha kommit något (grässtrå, barr, tunn lina...) i o-ringstätningen och att luckan därför sakta läckt in vatten – och när vatten börat surfa runt under däck tryckt av luckan. Men den kanske troligaste orsaken är att den gamla tejpade sprickan i akterdäcket som jag skrivit om ett par gånger tidigare (till exempel här), orsakat rörelser i det plana akterdäcket och att lucksargen därigenom deformerats varvid luckan lossnat. Strax innan hade vi passerat genom korta krabba svallvågor.

Till saken hör att luckorna är deck plates från Beckson - den typen som bara trycks på och hålls på plats av friktionen i o-ringstätningen. Från början höll jag koll på luckorna vid överbrytande sjö, men eftersom de suttit bra i fyra år har jag kommit att lita på dem. Men jag har också noterat att Betsy Bay Kayaks i USA, som använder samma typ av luckor, sätter några vridbeslag (VKV-typ) som extra säkring. Kanske dags att säkra...

Efter tömning och en snabb koll av lucka och sarg på stranden, gick det sedan att paddla runt västra hamnen och in till klubben – den kortaste söndagstur jag kan minnas.

Eftersom jag planerat påskpaddling tillsammans med Petrus och Jens i Haverdal på onsdagen blev det snabbreparation under måndag-tisdag: montera loss lucksarg, slipa ner akterdäcket, nytt lager glasfiber med förstärkningar akter om sittbrunnen och på ömse sidor om luckan, slipa och montera tillbaka lucksargen.

På tisdagskvällen låg pärlan på takräcket, lagad men omålad, och på onsdagsmorgonen sjösatte vi vid Skallkrokens hamn. Reparationen fungerade utmärkt för en tur norrut längs Hallandkusten. På återvägen träffade vi minst nio sälar ute vid Busörsrevets sydliga grynna. En trevlig överraskning – har bara sett en här de senaste fem-sex åren.

Sjösättning i Haverdal
Sjösättning på Haverdalssidan. Petrus med prototyppärla i plywood som keps

Ut genom Busörsrevet

Fikapaus strax söder om Stensjö
Fikapaus strax söder om Stensjö. Tre pärlor på stranden.

Petrus glider sakta allt närmare en säl under idogt fotograferande
Petrus glider sakta allt närmare en av sälarna under idogt fotograferande.

Räkna sälar ute vid Busörsrevet
Räkna sälar ute vid Busörsrevet.

Comments

Ett märkligt sammanträffande. Jag paddlade genom Eskils kanal utanför Gbg igår och blev omkörd av en vattenscooter. Tyckte kajaken krängde våldsamt i svallvågorna och när jag vänder mig om ser jag hela akterskeppet ligga under vatten. Luckan ligger kvar på däck men jag har glömt sätta den på plats efter en fikauppehåll.

Kajaken (Hunter) var lyckligtvis kontrollerbar trots vattenfyllt packutrymme och jag kunde svänga in under en brygga för att länsa.

Det finns naturligtvis inget försvar för detta slarv men jag lär inte glömma luckan igen..

"Dom som har tur behöver inget förstånd" skulle min mor ha sagt

Det är lätt hänt !

Jag gjorde precis samma med min Hunter för ett tag sen.Även min flöt med vatten ända upp till lucksargen.

Förresten ,var det du Rune som paddlade förbi Lilla Mossholmen i eftermiddags.Jag satt och fikade där med min Hunter på tillfälligt besök i södra skärgården idag när något välbekant dök upp .

Sannolikt var det mig du såg idag. Jag har varit ute på havet hela påskhelgen. Detta trots tidigare farhågor om begränsningar pga. en axelfraktur jag åsamkade mig i vintras. Efter premiärturen förra helgen har axeln snabbt blivit bättre. Paddling på grönlandsvis har åtminstone i mitt fall visat sig vara effektiv sjukgymnastik :-)

Samma paddeltur, men från en annan site. -->

Påskapaddling - Majberget kajak

Paddeltur... Idag tisdag e m fick jag tid. Ned med min gammelbaidarka till fiskaren Mats hamn vid Kivik Hällevik och kurs mot Vik. 4 miljarder år gammalt vatten! Om jag får tro forskarna. Alltnog, långsamma dyningar och så denna tystnad. Är det inte detta vi verkligen behöver? Bara vågljud, ejdrarnas kvidande eller svanarnas trumpetande.

Så framme vid Vik och in där, en slurk saft och några pepparkakor och sen i kajaken igen. Men vad har hänt med vattnet? Plötsligt är dyningarna ettrigare, högre och de ligger hela tiden mot min styrbordssida, berg och dal skulle man kunna säga.

Jag paddlar på. När jag närmar mig Stenshuvuds fyr ändrar vågorna form och riktning(-ar)! De kommer härsan och tvärsan och jag kan faktiskt inte se något mönster. Men kajaken bär mig snällt ner och upp i vågdalarna och bakifrån och framifrån.

Vid ingången till Mats fiskehamn står sportfiskare på rad. Jag glider in och det sista jag ser är att en av sportfiskarna håller en mobiltelefon för örat och för ett högljutt samtal...

Jag känner mig priviligerad som paddlare. Tack mitt hav!