Show cart
Design & Illustration

Söndagstur

norrut mot Västra Hamnen

Tre (Robban, Anders och jag) blev vi idag på en söndagstur i riktigt behagligt "vårväder" - 7-8 m/s SV, uppbrutet molntäcke med lite glimtar av solen, 6 grader varmt i luften och 7 i vattnet och ett ovanligt vackert ljus i ett mycket lätt dis. Intressant att notera att vattentemperaturen stigit ett par grader sedan mellandagarna - det isade inte längre i pannan vid rollar. Sannolikt har det väl att göra med att kallare östersjövatten pumpades upp genom sundet av kraftig nordgående ström under innan nyår.

Som vanligt fanns ingen planering vad gäller målet för turen: processen blir autonom. Var vi hamnar beror på vilka valmöjligheter som hinner bortfalla under resans gång. Hur det nu än är hamnade vi den här gången i barnviken norr om Brofästet för en fikapaus - där fanns lä för den sydvästliga vinden. Färden söderut var tämligen mödosam - motvind och motström 0,6-0,8 knop innebar att varje meter kändes. Sjön var typisk Öresundssjö - mycket kort, krabb och delvis brytande över grundområdena - men inte mer än 0,3-0,4 m hög.

Hemvägen gick desto snabbare med lite antydan till surf här och var. En sedvanlig rollpaus vid Västra Hamnen med en genomgång av repertoaren hanns med innan den väntande bastun i klubbhuset.

Comments

Själv har jag kastats från den ena extremen till den andra: från de behagliga höstlika turerna nere i Öresund under julhelgen, till riktig vinterpaddling i Norra Kvarken under trettondagshelgen. Igår var det visserligen sol, men minus sju i luften, en plusgrad i vattnet, vind 8 m/s SV. Öppet hav men gott om is att hacka sig igenom i vikar och på stränder. Nyis som lägger sig ger ifrån sig ett otroligt märkligt ljud, och det riktigt dånar när man paddlar igenom det. Rejäl isbildning även på däck efter några timmars paddling i blåsten. Under rollpasset vid hemkomsten bet det ordentligt i pannan!

Det var kul att paddla min dukade Black Pearl igen. Jag fick några riktiga jubelsurfar i medsjön på vägen hem igår, definitivt de längsta "rides" jag fått med havskajak, det liksom bara fortsatte och fortsatte. Jag tyckte tidigare att min "pärla" var lite lynnig i surf, men det handlade bara om att ta sig tillräckligt långt ut till havs för att hitta större men flackare vågor. Fantastiskt!

Det där var ju verkligen en vacker bild - Turning Torso är ändå något speciellt. För att inte tala om gamla Väster i Malmö med sina stiliga hus från slutet av 1800-talet och början av förra seklet. Man blir lugn bara av att vandra runt bland dem.

Själv var jag ute och paddlade i går med min 49 cm Amassalik. Turen gick mot Stenshuvud. Stötte på unga svanar som har börjat få vita vingar men annars med brunspräckliga kroppar, en gråhäger flaxade tungt (de flyger ogärna ut mot havet för att exponeras mot himlen!) längs de nakna träden. Det var en fin paddling i rätt så lugnt vatten. Morsade på några fritidsfiskare som jag börjar känna igen innan jag gick in mot hamnen och baxade mig ut. Jesses så högt vattnet står, nästan hela bryggan under ytan...

I södra bottenviken går det äntligen att åka skridskor igen, men inte är det någon fin höstis inte. I söndags mör som värsta vårisen. Får nog lov att ändra inställning och ta ner kajaken från garagetaket igen en gång. Paddlade veckan för jul - rekordsent. Frågan är om paddling nu blir rekordtidig eller rekordsen?

Efter en stunds betraktande av den vackra bilden över Malmö får jag nog ta tillbaka min kommentar om fula "Torson". Den är ju riktigt snygg i det vackra sneda skenet! " Roko kar som int kan ändra sej", som vi säger här i Österbotten.