Visa varukorgen
Design & Illustration

Vårtur

Sol i Salviken

Vilket väder idag! Nästan vindstilla och strålande sol. Det blev en tur i Salviken idag: sjösättning från Vikhög där bilen kan stå fem meter från stranden, lite rollande, fika vid Löddenäs, en sväng neråt Bjärred och så tillbaka för lite ytterligare rollande vid Vikhögstranden.

Jag avstod från söndagstur med klubben idag. Jag föredrar att komma iväg senast vid tiotiden och ha eftermiddagen för andra sysslor. De med senare vanor startar hellre framåt lunch.

Normalt är jag ensam ute vid den här tiden, det fina vädret till trots. Däremot är det gott om både fågelskådare som traskar runt med stativkikare längs stränderna, och fiskare i vadarbyxor hundratals meter ut i det grunda vattnet. Men den här gången mötte jag även en paddlare – Eva, relativt nybliven paddlare med ny välutrustad VKV och Kokatat-torrdräkt – som njöt av årets första riktiga vårdag. Lite prat om väder, utrustning, säkerhet, sälar, paddelvatten, kajakträffar mm.

Säl i Salviken

Och Eva! Den där sälen jag nämnde simmade faktiskt runt strax söder on Vikhögs hamn. Jag försökte ett tag få till ett bra foto när den dök upp, men sälens misstänksamhet i kombination med snabbhet under vatten och den lilla fördröjningen i kamerans slutare gjorde att det blev en rad bilder av tomma vattenytor – omväxlande på babords- och styrbordssidan. En enda bild visade sälhuvudet på väg ner efter en titt på min kajak.

Rast vid Löddenäs
Större bild

Under vintern är fågelreservatet vid Löddenäs en rätt trevlig rastplats - sandstrand där det är lätt att landa, torr tång vars mörka färg absoberar mycket solvärme och hög vindskyddande vass innebär att det blir tämligen varmt i solen och att det alltid går att hitta lä. Här är det lätt att fördriva en halvtimme med lite medhavd skaffning.

Sjösättning vid Vikhög

Lite snabb motionspaddling ner mot långa bryggan och tillbaka och en avslutning med lite rollande i grundvattnet i Salviken. Hemma igen vid ett-tiden. Första vårturen.

Kommentarer

Så fint var det här också. Jag kunde inte motstå vattnet som kallade, över 10 grader i luften! Eja! Så jag paddlade mot Vitemölle, diverse vågor, Nikumin gick galant bägge vägarna, pangande från heden, men allt låg i ett förklarat ljus. Och alla dessa fåglar - massor av kvidande ejdrar.

Björn, jag har en modell av en kajak utförd i trä med påsittande paddlare, ett verk gjort av en innuit på Grönland som min numer bortgångne svåger inhandlade på ort och ställe vid ett besök. Jag har fotograferat av den och ska skicka bilder sen. Kajaken verkar vara typ Angmagssalik och på det lilla däcket ser man harpuner av diverse slag och en sån där liten pall framför paddlaren. En liten säl ligger mot aktern.

Min svåger berättade att han just skulle sätta sig på flyget när grönländaren kom fram och erbjöd den lilla modellen. Tyvärr hade svågern inte mer än 50 kr på sig i lokal valuta och modellbyggaren sa ´ett öjeblick´ och försvann. Han kom tillbaka kort efter och då hade han brutit bort en liten bit av handen på paddlaren. Plötsligt var modellen värd precis 50 kr! Tala om prismedvetenhet...

Modellen är i trä, jag vet faktiskt inte vad för slags , men mycket fint gjord. Jag återkommer.

Spring is a LONG way off for us in Northern NH, USA. This week alone we've had about a meter of snow. 20 cm more forecasted for tonight. It's great for x-country skiing and skijoring though! We skijored (skiing getting pulled by a Husky or other dog) about 20 km yesterday. Wonderful. Good time of the year for building boats... My boat will get wet in about 8 weeks or so...

Dan

It is amazing in this context to think that I live almost 800 miles closer to the north pole than you. The Gulf stream indeed transports some thermal energy. Snowdrops and Winter Aconite are blooming since before christmas, Squills are up two inches and Daffodils one inch - some winter!

Förut om vintrarna hade den som paddlar och åker långfärdskridskor två julaftnar. Skridsopremiären på hösten och paddelpremiären på våren. Denna vinter har vi paddlat och skrinnat om vartannat! I förrgår var jag på första och kanske sista skidturen längs vandringsleden. Litet smulten sö och is täcke lingonriset. Då kom jag att tänka på att kanske jag sysslade med fel gren. Rekognoserade i Ådö fiskehamn och märkte till min förvåning att Ådöfjärden låg öppen. Igår, söndag gjorde jag alltså en tur från hamnen ut till Ådö udde. Flera fiskebåtar var också ute. Omläggningen av avloppsutsläppet gör att man kommer ut söder om Pargas Kalks brygga. Det gäller att anpassa sig till våra nya förhållanden!

Jag minns för ganska precis två år sedan en paddeltur utanför Bjärred, med tjock strandis ett par hundra meter ut. Jag paddlare längs iskanten och småpratade en stund med ett par på långfärdsskridskor som saktade in och höll mig sällskap en bit. Vi diskuterade bland annat förhållningssättet till plurrning respektive kapsejsning. Mitt avslutande statement blev såklart ett par rollar…

Kul att man kunde åka skridskor och paddla sida vid sida! Tänkte faktiskt på dig Björn och dina rollar, när jag var ute. Tanken att doppa huvudet i vattnet var inte alls lockande. Ändå är nog rollen mera att betrakta som ett specialpaddeltag som man kan ta till när man hr lust. Att plurra med skridskor är en felbedömning och inte helt ofarligt. Men när jag övat plurrning har det inte alls kännts så farligt. Huvudet hålls ju över vattnet. Rollarna är behagligast i simhall. Måste nog börja träna i havet i sommar!

Tuiliqen är en viktig del av mitt vinterrollande – huvan, som sluter tätt till ansiktet och en tunn fleeceluva under, innebär att bara ansiktet blir blött. Panna, tinningar och hjässa mm skyddas från vatten och kyla. Just ansiktet klarar bister vinterkyla utan problem, men utan luvan blir det en smärtsam köldchock vid första doppet.

Min standardrutin är att börja med en balance brace för att kolla att det är tätt överallt, därefter sculling on the chest för att känna på vattentemperaturen med ansiktet – sedan är det bara att rolla på efter behag. En tidig roll skingrar eventuell oro för balans, kapsejsning, vattentemperatur etc, och betyder fortsatt sinnesfrid även i besvärlig sjö.

Jag tänkte sjösätta vid Vikhög en gång men blev så tveksam när jag kom dit. Det verkade så privat överallt med byalag och "hamnklubb" (har jag för mig jag läste på skyltar). Jag blev så tveksam till om man som utomstående kunde parkera bilen där och sjösätta kajaken att jag åkte till ett annat ställe. Men det är kanske ok att sjösätta där ändå...?

Bertil, du skall svänga höger innan du kommer in i byn, och sjösätta från grusplanen intill Salvikens naturskyddsområdet mitt emot Barsbäcksverket.