Visa varukorgen
Design & Illustration

Byggrapport 10/1

Allt OK i morse, epoxin härdar som den skall och inga bubblor eller missar, så jag skar bort överflödig väv, sågade av innerstävarna i relingshöjd, skruvade loss alla spantmallar från byggjiggen och vände skrovet på rätt köl.

Skrovet rättvänt

Ett par negativa spantmallar (det som blivit kvar när spanten sågades ut) skruvades fast mot reglarna och lite mjuk tätningslist häftades fast för att inte skada den ännu inte helt färdighärdade skrovytan. I dessa placerades skrovet (att passformen inte är helt perfekt beror på att formbitarna är de överblivna från förra bygget - Black Pearl).

Mejslar bort skarvbitarEn första titt på skrovformen sedd uppifrån (en lite större verkstad hade inte varit fel). Ser bra ut, men ett par små ojämnheter i relingen strax akter om midskepps får fixas innan däcket byggs. Sådana uppstår ibland när spanten tas ut och eventuella inbyggda spänningar släpps. Kan fixas antingen med att dubblera relingslisten eller att fästa en tillfällig list längs relingen (tex 20x20 mm) i urtag i spantmallarna medan däcket byggs.

En första koll på skrovformen uppifrånDags att mejsla bort de skarvbitar som jag limmade på relingsribborna och kölribban. Förr la jag plast mellan och häftade fast skarvbitarna för att de skulle gå lättare att ta loss - men det går snabbare och blir bättre med att limma en 10 cm bit ribba på skarvens baksida.



Bekvämare arbetsställning med kortare ben på byggjiggenFör att komma åt bättre på insidan av skrovet byter jag sedan ut bockarna mot kortare ben på direkt på byggjiggen. Sänkningen med 20 cm ger bekvämare arbetsställning - viktigt både för effektivitet och resultat.

Klart för slipning av insidanSådärja! Nu är det klart för en intensiv timme med vinkelslipen, lite spackling här och var och sedan väv på insidan - men det hinner jag tyvärr inte nu.

Föregående - byggrapport - Nästa

 

English summary Everything looked OK this morning and I cut the stems, removed the molds and turned the hull. A couple of negative molds (leftovers from the particleboard) was bolted to the strongback with a soft covering as protection, to support the hull. Now I removed the scarph pieces temporary glued to the sheer strips and keel. I lowered the strongback from the saw horses by bolting short legs to it, giving better access to the inside - important for both effectivity and result.

Kommentarer

Mycket imponerande jobbat. Du gör på en dag vad jag klarade av på en helledig vecka! Jag följer bygget med spänning.

Bra att Du påpekar vikten av en bekväm arbetsställning! Man kan lätt få ont annars.

Lycka till med fortsättningen!

Oh du milde vilken fart, själv har jag precis lagt däcket och hoppas sjösätta till sommaren, om jag hinner.

Leif...

Skriv en kommentar