[ På svenska ]

Choosing: My kayaks: Sea racer

Updated Thursday, October 22, 2009 10:07 PM

Plans kayak - Sea racer, €100

images | information | lines | particulars | history | commants

Sea racer

Inspiration for the sea racer was Martin Leonard III and his Arctic Cheetah and the reason was sea races and touring with a light load. It is very long and narrow (not quite as extreme as the Cheetah though - I wouldn´t fit): 598x42 and tweaked towards as small awetted surface as possible, a very high Cp (0,62) and considerable volume in the ends to handle difficult conditions in large waves.

It is configured for rudder - that long a kayak would be hard to handle otherwisw. The rudder may be an ordinary stern-hung rudder, an integrated rudder (a movable underwater section of the hull) or a newly competition-type of lifting rudder (not yet built). Construction is wood strip and the bottom covered in polished graphite - rendering a hard protective surface with very low friction.

a new kayak?

The cockpit is drawn to my favorite size: 53x38 cm with a height difference between fore and aft deck to make entering quick and easy, and still offer rolling qualities on par with dedicated Greenland rolling kayaks. Thus the deck is very low compared to common competition kayaks - I use the knees against the underdeck to power my upper body rotation. But indicated on the plans is also a more "normal" deck height for those used to the vigorous competition style pumping of the knees. It is also very simple to build the kayaks longer or shorter or with another cockpit shape or size - these options are descibed on the plans.

The kayak is, according to the calculations slighly tippier than the Black Pearl - but with much less difference than I would have thought from the dimensions. It is in fact more stable than most multisport kayaks and surfskis in spite of being faster than all but the most extreme.

I have yet no real data from tests - but an indication was given when the first built Sea racer was tested against a couple of well known multisport kayaks and surfskis as a study for the new Fusion hybrid surfski from Nordic Kayaks. The test crew - competent racing paddlers - were surpriced to note that the Sea racer was the fastest of the group - and yet the most stable! On top of that it offered a drier run in choppy seas. This confirms one of my pet theories - speed and stability are not necessary excluding qualities.

Photos of the Sea Racer

Havsracer av Rüdiger Schulze-Rusch 2009Sea racer by Rüdiger Schulze-Rusch 2009Sea racer by

More on the Sea racer

This project have been on the drawing board for a little over a year - resurfaced now and then for a little tweaking and trying out more or less far-fetched ideas. A huge amount of hydrodynamic calculating of speed and stability have been done for incremental improvements of speed without losing too much stability. I have turned every stone imaginable in search of clever ways to reduce overall friction and the wave resistance at relevant speed, and have reached lower levels than ever before. Primary stability is not far from that of Black Pearl now, while secondary is approx the same - surpricing for a kayak with 8 cm less waterline beam! Wetted surface is just below 2 sq meters - not bad for a 6 meter kayak.

Friction and wave building resistance. the dotted grey line is Njord for a comparison.

Speed and resistance

Speed comparisonHere are a couple of speed curves. Data is imported to KAPER (the algorithm used by most magazines, fx Sea Kayaker) together with the data for some well known kayaks. That it is faster than Viviane and XP is not surpricing, but that it have lower resistance in all speeds than Nelo FW2000 was a real surprice! Can that be correct? Maybe not. Kaper is a experience based algorithm, created by John Winters and focussed on hull around 500x60 cm, give or take. For those kayaks the predictions are quite relevant, nut further from that norm they become more unreliable. I wouldn´t be surspriced if the shorter Nelo wins a flat water competition, but maybe not one in a seaway. The first indications seems to verify the predictions, but more is needed…

stabilitetDiagram showing calculated stability - again Njord and Black Pearl for comparison. I find it interesting that it is possible to reduce beam from 49 to 43 cm without losing more! Length compensates to a degree.

The diagram shows the calculated stability curves with a static load and thus is not very relevant for a preal paddler. The curve close to zero indicates primary stability - the steeper the more stable. The curve left of the top indicates secondary stability - the higher and wider the better. The curve right of the top is hard to use - the slightest mistake and you are under water.

Lines - Sea Racer

prticulars - Sea racer

Loa:598 cm *
Beam:43 cm
Draft:9 cm
Cockpit:53x38 cm*
Deck height:fore/aft of the cockpit 25/14 cm*
Weight:14-19 kg**
Load capacity:115 kg
Speed: 9,9 - 15,8 km/t***
Cp:0,60
Wetted surface:1,99 m²
Resistance:(4 knop) 1,49 kp (5 knop) 2,56 kp
Stability:(80 kg) very low - (max load) very low
Usage:Competition, exercise, fast touring with a light load along the coast or at the open sea.

* these dimensions can be easily:
** depending on choice of wood, equipment, building skills etc.
*** the speed data is cruising speed (what a reasonably skilled paddler can mantain for hours) and top speed. The figures are theoretical calculations (Crouch´s formula) and will be adjusted when real world data is available.

The plans

Three sheets covers the information needed to build the kayak. An online building manual is available here
Three sheets
Three sheets

Sea racer - the history

the Sea Racer is inspired by Martin Leonard III and his Arctic Cheetah and designed for competitions and fast touring with light load.

To the order form

Comments and reviews

Comment ”Hei !
Prøvde en Sea Racer i dag! Har padlet mye, og allslags kajakker, men maken til denne har jeg aldrig prøvd tidligere.
Kjell Stokdal"

Comments

1 7/3/2008 3:32 PM Wrote John Norling

Hej Björn.

En verkligt spännande och fin racer.. skulle vilja ha dina råd i valet mellan denna Havsracer och Jehu…

Användningsområdet för mig är multisports tävlingar liknande HÅEC i Åre.. alltså älv, lättare forsar samt sjöar, men även en hel det havspaddling..

Träningen kommer i det närmaste uteslutande att vara havspaddling…

Hur mycket skiljer det i stabilitet och manöverbarhet jämfört med Jehu?

Hur är UV tåligheten på ett skrov som inte är skyddat med annat än grafit i epoxin?

Nu är skrovet inte så exponerat men med tanke på att den är så pass rank så lär botten vara synligt för solen en hel del för mig ;-).

Vad jag förstår ar det bara en som byggds än.. är den fortfarande under ”utveckling” eller ser du den som ”färdig”?

Är den svårbyggd?

Hälsningar /John

2 7/3/2008 6:33 PM Wrote Björn

Svårt att säga - jag skulle gissa att Jehun är lika snabb i många multisportsammanhang, och klart stabilare och mera manöverbar. Men samtidigt blir långa smala surfskiliknande kajaker allt vanligare i multisporttävlingar på avancerad nivå. Så jag vet inte...

Tanken bakom Havsracern är långa distanser på öppet hav med utnyttjande av dyning och vågor.

Enbart grafit skyddar såklart sämre än täckande färg och jag räknar med att den kan bli lite gråflammig med tiden. Men förhoppningsvis kan man polera fram svärtan några gånger innan det är dags att förnya ytbehandlingen. Grafit i epoxy används på ställen (Kalifornien, Australien etc) där UV-strålningen är betydligt mera potent än i Sverige.

Jag betraktar modellen som färdig i och med att jag börjar bygga. Sedan kan det hända att provturer och användning framåt ger incitament till någon liten justering - men det händer alltmer sällan ju mer jag lär mig tolka störtfloden av data från simuleringsprogrammen. Det jag är lite osäker på är om den roderyta jag skissar är tillräcklig i alla sammanhang - det är sådant som får testar i praktiken (en balansgång - ju större roder desto mer friktion och turbulens).

Skrovet är mycket lättbyggt - ett långt smalt skrov är alltid lättare och snabbare att ribba än ett kort brett. Men eventuella besvärligheter finns sällan i skrovet - de kommer med sarg, luckor, skott, roder, däcksbeslag etc och där kan man ju välja själv hur mycket man vill komplicera...

Björn

3 8/2/2008 9:30 PM Wrote Johan Bjerke

Äntligen finns den som färdig. Jag har fäljt projektet med spänning sedan du först tillkännagav projektet.

Hoppas att den kommer att möta förväntningarna.

Johan

4 9/6/2008 10:04 PM Wrote PAF

Mycket intressant kajak du designat, nästan så att jag känner för att bygga den till nästa säsong.

Jag antar att man kan bygga stor sittbrunn utan att det blir problem men jag har en liten fråga om hur högt fören ligger vid 80-100 kg belastning. Den erfarenhet jag har av paddling med extremt långa kajaker är att sidvind kan bryta ner den mest vältränade om det sticker upp för mycket. Om man tittar på Arctic Cheetah så har man valt (som jag ser det) en profil som tar mindre vind, både genom sin runda form och att den har mindre volym som ligger över vattenytan. Att det skulle bli mer översköljande sjö ser jag som ett mindre problem jämfört med vindfånget och det kraft man får lägga ner för att hålla kursen. Vad har du för åsikt?

5 9/7/2008 6:43 PM Wrote Björn

Det är riktigt att höga kajaker fångas mer av vinden, men eftersom det är aktern som "slirar" mot lä i sidvind, innebär en hög stäv att upplovningen i sidvind minskar.

Men principiellt håller jag med: kajaker skall styras av paddlaren - inte av vind och vågor.

Likaså håller jag med om att man kan ta ganska lätt på eventuell sjö på däck - med ett så långt fördäck har det mesta runnit av innan det når sittbrunnen ändå.

Däremot behövs en viss höjd för att fördäcket inte skall bryta ytan vid surf alltför lättvindigt - det ökar risken att kajaken dyker och försvårar styrning.

Förstäven är 18 cm ovan ytan vid 100 kg last, drygt 19 cm vid 80 kg last. Jag har inga siffror för Arctic Cheetah, men att döma av de bilder jag sett bör den inte vara lägre. Den lägre relingen midskepps på min, kan ge intryck av hög stäv.

Sittbrunn och sittställning utformar man efter eget huvud (och efter den kroppsdel man placerar där). Likaså är det lätt att höja fördäcket för mer knäpendlarutrymme, för den som vill.

6 9/13/2008 2:56 PM Wrote Wiggo

Har paddlat göta kanal loppet med min black pearl. Funderar på att bygga en havs racer för ändamålet. Kajaken måste väga 28 kg under tävlingen. Lite sandsäckar löser detta. Jag undrar om det är något annat jag bör tänka på vad gäller regler. Jag tänker då på bredd längd osv.

7 9/13/2008 7:08 PM Wrote Tomas Andersson

Mmm... Jag skulle gärna bygga, prova och paddla denna pärla men det får nog bli nästa bygge. Det skulle vara surt att lägga ner 100 + timmar på något som är för vingligt när det kommer till kritan men en häftig kajak är det!

//Tomas

8 9/13/2008 8:27 PM Wrote Björn Thomasson

Wiggo, Havsracern mäter in i öppen klass. Där är längd och bredd fria och vikten är minst 15 kg. Där får den konkurrera med surfskis och liknande. De övriga klasserna - havskajak lång och kort - är skräddarsydda för att gynna gammal befintlig tillverkningsteknik med tunga kajaker.

Tomas, en rank kajak är alltid en utmaning. Men även den mest vingliga kajak är betydligt stabilare än en cykel: minst 43 cm "kontaktytebredd" mot 2-3 cm för en cykel. Du kan sitta still och hålla balansen enkelt i en kajak - svårare på en cykel.

Det handlar alltså främst om ambition.

9 9/26/2008 3:18 PM Wrote Tomas Andersson

Hmm han har alltid kloka filosofiska kommentarer den här mannen... Helt plötsligt lät det ju busenkelt att paddla en "toksmal" kajak;-)

//Tomas

10 11/17/2008 5:04 PM Wrote Björn

Tomas m fl

Det har tillkommit lite spännande erfarenheter som gör det ännu lättare att paddla "toksmal" kajak - i alla fall om den toksmala kajaken är en Havsracer.

En av de första sjösatta Havsracrarna används av en nybörjare (!) som kört den ett tag nu utan att kapsejsa, men tycker att den är "lite vinglig".

Nyligen gjordes en test med en nästan färdig havsracer (roder, och riktig inredning i sittbrunnen, saknades). Den jämfördes med en av de snabbaste multisportkajakerna på marknaden och en indirekt med en mycket snabb surfski (vilka får vara hemligt än så länge eftersom det handlar om utveckling av en ny kommersiell kajakmodell - man använde Havsracern som referens).

Testarnas slutsatser var att havsracern har så hög initialastabilitet att de dömde ut den fartmässigt innan de ens provat - och blev oerhört förvånade när havsracern drog ifrån oavsett vem som satt i den. Likaså gick den torrt i 80 cm krabb sjö medan konkurrenten dök i vågorna och båda testarna var överens om att den var roligare att paddla.

Enda tveksamheten var att de tyckte att den kändes långsammare - vilket kanske hade att göra med att inte riktigt kunde emotionellt acceptera att en så stabil kajak faktisk är så snabb.

Med denna test som grund kommer jag att formulera om lite i texten ovan - havsracern är kanske mera lyckad än jag vågat drömma om.

11 11/20/2008 8:53 PM Wrote Tomas Andersson

Hmm just nu har jag fullt upp med att bygga mig en Nomad men det kommer ju fler vintrar...

12 2/3/2009 8:28 PM Wrote Wiggo

Hur är det med rodrets plasering? dom flesta tävlingskajaker har rodret där du har ritat den på havsracern vad är det för skilnad på att ha den längst bak som dom flesta har på havskajaker.

13 2/3/2009 9:11 PM Wrote Björn Thomasson

Roderlösningen är valfri, och är med på ritningen bara som ett förslag. Placeringen en bit in under skrovet ger bättre hydrodynamiska egenskaper - ytan kan halveras jämfört med ett släproder, utan effektivitetsförluster. Vidare försvinner risken att rodret hänger i luften bakom kajaken vid surf och i vågor.

Släprodrets fördelar är bara att den enkelt kan hissas upp vid behov - annars finns inte mycket som talar för det.

Den roderlösning jag ideat fram för min prototyp innebär att rodret är underliggande på tävlingskajakmanér, men kan hissas upp som en skädda när man skall landa, paddlar på grunt vatten eller i motvind - dels för att minska friktion och turbulens, dels för att skydda rodret. Det innebär också att det fungerar som en skädda när det är halvvägs nere. Först när det är helt nerfällt kan det vridas som ett roder. (nya_kajaken_och_nya_funderingar.aspx)

14 3/29/2009 6:05 AM Wrote Craig

G'Day Bjorn,

will the sea racer plans be available in English?

Cheers, Craig

15 3/29/2009 9:44 AM Wrote Björn Thomasson

Craig, the sea racer is available in English. It is just this page that I have yet to translate...

16 4/23/2009 4:56 PM Wrote simon nordlöf

Finns det något att vinna på att göra kanoten längre?

17 4/23/2009 8:06 PM Wrote Björn Thomasson

Simon, optimal effektiv längd beror till stor del på paddlaren, En mycket stark och tekniskt skicklig paddlare kan ha styrka nog att klara den ökade friktionen av en större våt yta i ett längre skrov, men för de flesta är nog redan 6 m i längsta laget (fast det är ju trevligt att ha "lite att växa i"). För den som inte orkar uppnå skrovfart, blir längden mest en belastning.

Det kan vidare finnas en viss fördel för surf i grov dyning, men det uppvägs till del av vi sällan har riktigt bra dyning runt svenska kuster - oftast är det vindvågor som är kortare, brantare och mer svårsurfade.

Till potentiella nackdelar hör också att kajaken blir mer kursstabil ju längre den är - och alltså får större svängradie.

18 1/7/2010 11:09 AM Wrote Serban Stanescu

Could you please tell me how is the graphite applied on the hull? Of course , if it is no secret. Would this layer of graphite be useful on other kayak? Would it increase the speed by reducing the friction, or is this improvement so marginal that it would not make

sens on other kayak.

19 1/7/2010 3:00 PM Wrote Björn Thomasson

I would say that graphite used like this has a marginal effect on friction at best - probably not noticeable to the paddler.

The real benefits are more likely that it reinforces the surface leading to less speed loss due to scratches, and that it is to some extent self-cleaning. Dirt does not cling to graphite surface as it does to a varnished or lacquered one.

The graphite is mixed in the last epoxy layer, which is then polished to expose the graphite particles.

Comment

Feel free to comment the article above – praise, remarks of errors, other opinions, suggested additions, improvments etc is appreciated. Mail adress is optional, but makes it possible for others to get in contact. The adress is not shown anywhere on the page or in the source code. No HTML or other code is admitted, Url:s are rendered as links and return/enter is rendered as a new line. Do not use this comment form for personal questions or remarks – the contact page is better suited for those.