Visa varukorgen

Nyheter från februari 2006

Qajatraef i Danmark i sommar

Qajatraef 2005

Nu har våra vänner i Danmark bokat in helgen 9-10 september för en qajaqträff – liksom förra året vid Svendborg havkajakcenter på södra Fyn. Förra upplagan var en mycket givande tillställning, och träffen rekommenderas varmt för alla som är intresserade av minimala kajaker, smala paddlar och rollvänlig ekipering. Så här trevligt hade vi förra året...

Vår i sundet

Vid Lödde Kar - Daniel, Anders och jag

Visserligen försökte väderguden skrämmas med -6º i morse när jag klev upp, men så enkla finter går jag inte längre på. Ytterligare tre paddelkompisar trodde mer på sol och blå himmel än på termometern och dök upp vid klubbhuset vid tiotiden - och fick en härlig tur upp förbi Bjärred i svag nordvästlig vind.

Black Pearl som SOF

Foto: Magnus Åström

För andra gången har min Black Pearl återvänt till ursprunget. Förra gången var det Freya Hoffmeister som beställde ritningar och med dessa som utgångpunkt för dimensionering byggde en liten SOF (skin-on-frame), men med Tom Yost´s folder-metod - aluminiumstringers på plastspant och syntetduk med dragkedja.

Den här gången är det Magnus Åström som strax innan byggstart "realized I wasn't an epoxy kind of guy" men gillade kajakens linjer och byggde den traditionellt i ribb och duk - fast duken är inte på plats än.

Black Pearl är från början en adaption för stripbygge av en ursprunglig sydgrönländsk östgrönländsk (se Magnus kommentar nedan) kajak (nr 208 i Chappelle/Adneys bok) - och med Magnus version har den fullbordat varvet och är tillbaka vid ursprunget (bortsett från en storleksanpassning - moderna västerlänningar har en annan kroppskonstitution än 1800-talets inutiter)

Magnus har lagt ut lite bilder från bygget...

en.gifMagnus Åström´s Black pearl as a SOF

Jehu i Norge

Jehu - sjösatt i somrasJeg legger ved et bilde av min "Jehu". Den ble sjøsatt i sommer og brukes til trening og småturer i Oslofjorden. Den er så rask som jeg trodde, og er morsommere å padle enn mer stødige turbåter. Vinterens prosjekt blir en "Isfjord", jeg gleder meg!

Mvh,
Jan Giltvedt

Njord - Bengt Carlsson

En ny Njord under vinterhimmeln

Äntligen blev det dags för sjösättning, bifogar några bilder.
Hälsningar
Bengt Carlsson, Hunnebostrand

Bengt Carlssons Njord sjösatt

Nytt från Martin Leonard III

Jag fick mail från Martin Leonard III med anledning av min presentation för en dryg månad sedan. Han meddelar att han har mycket bilder och videosnuttar om kajaker och paddling i Alaska - både på Qajaq Alaska och på den egna bloggen. På Qajaq Alaska-sajten finns även en hel del om traditionell kultur: kajaker, umiaker mm. De som läst den trevliga boken Qajaqs & Canoes, Native Ways of knowing, kommer att känna igen både farkoster och personer.

Ett par exempel:
Bildkollage i videoform från hans Inuit Passage – den snabba paddlingen längs Alaskas och Kanadas nordkuster.
Bilder från design och konstruktion av hans Arctic Cheetah – den långa och extremt smala surfkajaken.

en.gif Martin mailed a couple of links to complement my earlier posting on his narrow kayak and the fast Inuit Passage.
From the Inuit Passage paddling.
On the Arctic Cheetah.

Offensiva rollar

Ett telefonsamtal igår om kajakbyggande ledde vidare till en intressant diskussion om nyttan av rollar - och till att jag lite senare la till följande avsnitt om offensiva rollar i min paddelinstruktion:

Gästframträdande på båtbyggarsajt

Amateur Boat BuildingFör några dagar sedan fick jag erbjudande att presentera mig och mina kajaker på Amateur Boat Building – en sajt som speglar amatörbåtbyggeri runt om i världen - och skrev ihop en kort presentation. Från och med idag finns resultatet publicerat, för säkerhets skull både på engelska och svenska (lika bra att dra på rejält när man har chansen...).

English summary A while ago I was given the opportunity to present myself and my plans on Amateur Boat Building - a site that covers the amateur boat building scene around the world - so I wrote a short introduction and included some pics. Today the article is published, in English and in Swedish.

Vinterns dummaste pippi!

Varje paddling utanför Lomma/Bjärred under vintern ger samma problem. Det här är en av mina gamla notiser från 1998, först publicerad i Karin Mentzings Nyhetsbrev:

Vinterns dummaste pippi betraktad från kajakNormalt är det lätt att samarbeta med simmande fåglar. Jag respekterar dem och de respekterar mig. Girar jag åt vänster simmar de åt höger. Drar jag mig åt höger tar de några bentag åt vänster. Rundar jag dem på sjösidan drar de sig lite närmare land. Paddlar jag nära land drar de sig mot djupare vatten. När vi är som närmast har vi ögonkontakt och utväxlar en omärklig nick av samförstånd, sedan återgår fågellivet till det normala och jag paddlar vidare nöjd och belåten.

Så här gör änder, ejdrar, skrakar, snäppor, måsar, trutar, tärnor, grisslor och skarvar. Skarvarna har förstås lite större säkerhetsavstånd och måsar och trutar lite mindre. Men så har vi svanarna - dessa dumma, dumma svanar. För det första simmar de alltid och med oomkullrunkelig konsekvens iväg i precis den riktning du kommer paddlande. För det andra drar deras mikroskopiska hjärnor alltid och med samma oomkullrunkeliga konsekvens fullständigt fel slutsatser av det de ser.

Girar jag försiktigt åt höger så kan man ge sig fasen på att svankraken pallrar sig iväg åt höger med allt nervösare sprattlande med fötterna och får mig att känna mig som en pervers vintermarodör som njuter av att skrämma fåglar. Försöker jag lura den genom att gira snabbt vänster hinner jag knappt påbörja giren förrän svaneländet hysteriskt försöker komma undan just åt... ja, du vet!

När detta bisarra följa-John-fast-tvärtom har pågått en stund med stigande irritation respektive nervositet, lyfter så slutligen svanen. Med frenetiskt plaskande och smällande vingar och stor energiförbrukning springer den tungt och mödosamt igång och lämnar mig arg, frustrerad och med dåligt samvete för att jag tvingat den att slösa med sin mödosamt hopsamlade vinterenergi på en fullständigt onödig start.

Ändå är detta bara början. Lyfter en svan så lyfter minst tio till oavsett om det behövs eller ej och åstadkommer ett uppseendeväckande spektakel. Folk på stränderna stannar och tittar och deras avoghet kommer rullande som dimma över vattnet - " Vad skulle det vara bra för, att skrämma upp de stackars rara pippifåglarna?" JAMEN, JAG SKALL VÄL INTE BEHÖVA GIRA ÖVER TILL DANSKA SIDAN FÖR ATT KOMMA HEM I FRED?

Förresten har de säkert svanar på danska sidan också. Så förlåt mig kära djurvänner, men om svanar tycker jag inte. I varje fall inte när jag sitter i min kajak. Och i alla fall inte på vintern.

SOF på Österlen

En smal Ammasalik

Henri Högberg, som bidragit med många insiktsfulla och utblickande kommentarar på min nyhetssida, har byggt ett antal traditionella kajaker i ribb och duk. Ett långt brev med bifogade bilder tecknar en spännande bild av en byggare som sakta och eftertänksamt bygger sig runt nordkalotten - Grönland, Alaska och Kanada - för det mesta med handverktyg och lokalt tillgängligt material. Det blir inte exakta kopior av historiska kajaker - men förmodligen vad en inuit eller aleut som funnit sig förflyttad till Österlen hade valt att göra:

Ny kajak från Ulf Johansson

Uffes nya

Nu är paddelkollega Ulf Johansson igång med sitt nya bygge - nummer fyra om jag räknat rätt. Som tidigare kan vi följa bygget på Uffes sajt

Rockhopping i samband med Kajakträff Nytäppet

Fick just mail från Göran Åkesson på KajakSyd, som meddelar att en kurs i Avancerad räddningsteknik, rockhopping & surflandning kommer att arrangeras i anslutning till kajakträffen.

Kursen, som går torsdagen den 25 maj, vänder sig till vana paddlare som kan räddningstekniker såsom kamraträddningar och flottöruppgång. Vi utgår från Nytäppet, i Karlshamn, för att under en heldag fokusera på våghantering, utsatta räddningar och läsa vågor och strömmar.

Kursinnehåll – våg teori, strömmar och vågor vid hinder, riskanalys, larmrutiner, avancerade räddningssystem bland klippor, surf med grupp, rockhopping, landstigning och evakuering på vågutsatt klippa.

Kostnad 1400:- för en heldag: kl 0900-1900. Kursen utgår från KajakSyd (där det också går att hyra kajak för den som så vill). Säkerhetsutrustning, våt- eller torrdräkt plus mat för en heldag skall medtagas (mer information efter anmälan).

Anmälan till: CE KOMPETENS, Christian Persson, Dalbyvägen 44, 240 14 Veberöd, Mobil +46 (0)704 94 77 82, Fax +46 (0)46 817 65 eller info@cekompetens.se

Vårkänsla

Idag var det vår i luften (men inte i vattnet) - framåt eftermiddagen gled solen ner under molnkanten och speglade sig i ett kav lugnt Öresund. Det blev en kort tur på knappa milen, så mycket som möjligt med ansiktet mot solen - och lite rollande i grundvattnet strax innan jag landade vid stranden (en helt annan sak att komma upp med solen i ansiktet och någon plusgrad, än som för en vecka sedan komma upp med blött ansikte i minusgrader och blåst). Havsisen är borta nu, så när som på lite ilandflutna flak, och både sjösättning och landning företogs på sandbotten.

Långfärd med papperskanot

Papperskanoten Maria Theresa

1874-1875 paddlade, rodde och seglade NATHANIEL H. BISHOP sin papperskanot Maria Theresa drygt 460 mil genom Nordamerikas vattenvägar: VOYAGE of THE PAPER CANOE. Berättelsen finns som e-text och är trevlig läsning, om än något mångordig (but who am I to talk...). Stiliga kartor och graverade illustrationer kompletterar. Texten finns också nerladdningsbar från Projekt Gutenberg, men då utan formattering och illustrationer.

Papperskanot? Ja, det visar sig en bit in i texten att papper under en period ansågs vara ett utmärkt båtbyggerimaterial – starkare och lättare än trä, möjligt att forma på sätt som inte går med trä, till skrov utan skarvar och fogar, med slätare yta och därmed mindre friktion och helt utan den vattenupptagning som gjorde att dåtidens träbåtar blev allt tyngre när de låg i vatten (liksom de märkliga amerikas-cup-flytetyg som för svindlande summor piruetterade några gångar i Sundet i somras). I texten finns också en utförlig byggbeskrivning. I korthet så här: man byggde en form av trä, över vilken man spände prima manila-papper (av ren linnelump) som limmades i skikt med förskjutna skarvar tills man fick en ca 1,5 mm tjockt bordläggning för småbåtar, ca 3 mm för stora. Det sålunda formade skrovet fick sedan torka, lyftes av formen och försågs med nödvändiga förstyvningar i form av relingar kölribbor mm i trä för att till sist impregneras med någon prima fernissa. På detta sätt byggda man roddbåtar, segeljollar, kanoter, snipor i storlekar upp till ca 11 meter. Viktbespringen jämfört med trä anges till ca 30% för större farkoster och något mer för mindre (där inte lika mycket trädetaljer behövdes).

Hm, lättare, starkare, homogent, fibrer och lim – låter det inte bekant på något sätt...

Dekormålning II

Flera mail med frågor har kommit om Jan Runboms dekorerade Kavat, som jag visade på sjösättningssidan för ett par veckor sedan. Nu har jag fått lite mera information om metoden från Jan och lagt ut ett byggtips om hur han gjort.

Söndagstur i snöfall

sjösättning vid iskanten

Läs hela notisen med kommentarer

Bretagne till sommaren, någon?

Om någon skulle ha planerat semester eller så i nordvästra Frankrike kanske det här kan locka:

International Sea Kayakers’ Meeting
14th to 20th August 2006
Buguéles / Penvénan /France
The association CK Mer is organising an international get-together between kayakers from the 14th to the 20th August at Port Blanc near Penvénan in the department of Les Côtes d’Armor.

Bilder på Swift/2

Naturguiden Adventures med Swift/2Det kom lite bilder och kommentarer från byggaren av den allra första Swift/2 - som är en snabb kanadensare för två, tänkt för multisporttävlingar och turpaddling med lätt (mycket lätt!) packning och duktiga paddlare...

Filosofiskt om kajakrepliker

Rickard Nonas replikbygge av de Rijpkajaken

Richard Nonas, med ett par replikbyggen av historiska kajaker bakom sig, har beskrivit bygget av de Rijp-kajaken i Holland - en 1600-talskajak som kom till Holland i mitten av 1600-talet med ett valfångsfartyg. Richard bygger sin replik, inte av det ursprungliga museioriginalet, utan av det åldrade exemplaret av en tidigare replikbygge. Låter kanske lite långsökt men Richard motiverar sitt projekt i en mycket läsvärd text om hur ribb-och-dukkajaker åldras, förändras och finner sin form som en följd av användningen.

de Rijp-kajaken är en enkel, ändamålsenlig och odekorerad jaktmaskin från mitten av 1600-talet - beskriven av Gert Nooter i "Old kayaks in the Netherlands" (E.J. Brill, Leiden 1971 pp. 35-39), uppmätningsritning av Harvey Golden. Den är drygt 571 cm lång, 42 cm bred, 15,5 cm från köl till reling och 18 cm hög framför sittbrunnen (Black Pearl är en riktigt koloss i jämförelse!).

I Sea Kayaker oktober 2002 (online) finns en beskrivning av Harvey Golden av två andra gamla kajaker med snarlika mått i Holland: Hindeloopen och Brielle

Ny spännande glasfiber!

3d-glasfiber...hittade en länk till ett holländskt glasfiberväveri, Parabeam, som kläckt en till synes mycket spännande idé - en dubbelväv med distanstrådar invävda så att de efter utvätning bildar ett komplett laminat med två lager på mellan 3 och 22 millimeters tjocklek. Skall bli kul att följa fortsättningen och se om det verkligen fungerar och är praktiskt användbart. Kul med nytänkande och innovationer...

Vinterbilder utan kajak

För en gångs skull en notis utan det minsta kajakanknytning. Soluppgång i Haverdal vid södra hallandskusten och ett fantastiskt ljus - med hälsning till ett par av mina paddelkollegor med aversion mot tidiga morgnar.

norrut mot Busören och Steninge

Haverdals norra strand

De båda bilderna nedan är tagna vid samma strand framåt eftermiddagen när solen började sjunka.

söderut mot Jättastuan

Å.K.E.T 2006 - ett akademiskt bygga-paddla projekt

En av projektets NomaderTre Nomader är under byggnad för att ingå i ett projektarbete vid Uppsala Universitet. Projektet innefattar studier av tillämpad materialvetenskap och hållfasthetslära vid konstruktion av en optimal expeditionskajak, genomförande av en kustpaddling från Höga Kusten till S:t Annas skärgård, dokumentation av kustbygd och kultur samt ekonomistyrning av projektet, marknadsföring, sponsorer, redovisning etc.

För projektet behövdes en lastdryg, snabb och säker kajak och valet föll på Nomad. På projektsajten finns bilder från bygget, liksom presentation av de tre deltagarna: Ulrik Hollman, Fredrik Alfredsson och Peter Sturesson, samt mer information om planering, och tidsplan.

Under sommaren är tanken att det skall gå att följa paddlingen via uppdateringar på sajten.

Uppdatering 060202: Det som byggs för projektet är två Nomader och en Rockall från Johan Wirsén - ingenting annat.

Arkiv

Nyhetsarkivet innehåller samtliga nyheter sorterade efter månad och år som de skrevs. Klicka på årtal för att se årets nyhetsrubriker. Klicka på månad för att se månadens nyheter.